Transcendentalní meditace

Vzdělání na Maharišiho škole

Posted on: 7.3.2010

Systém vzdělávání, které rozvíjí vědomí, tzv. CBE Consciousness Based Education využívá objevu sjednoceného pole inteligence v základu lidské mysli. CBE oživuje kompletní vědění a podporuje rozvíjení kompletního mozku, včetně jeho latentních rezerv – osvícení, jež představuje plný rozvoj mysli, těla a chování.

Vzdělání CBE možná zní nově, ale používá se už více než 30 let ve světě, např. ve státě Iowa v USA, v Brazílii, v Čile, Venezuele, Velké Británii, Indii, Dánsku, jižní Africe, Číně, Thajsku, Holandsku a Austrálii.

CBE obsahuje praktický program na rozvíjení vědomí – Transcendentální meditaci a teoretický program – vědu o tvořivé inteligenci Science of Creative Intelligence, jež založil Mahariši.

Transcendentální meditace „TM“ je praktikum, cvičení pro rozvíjení plného potenciálu mysli. Je to individuální vzdělávací instrument v rámci vnitřního vzdělávání. Vědecký výzkum v posledních desetiletích prozkoumal dost podrobně, jakým způsobem prospívá program TM mysli, tělu, chování a udržitelnosti v prostředí, a výzkumy pokračují po celém světě se stále větší intenzitou.

Věda o tvořivé inteligenci představuje intelektuální teoretické studium a vysvětluje principy rozvoje vnitřní tvořivé inteligence v člověku.

Studenti mají v programu TM účinný prostředek na odstraňování stresů, stávají se šťastnější, lépe se učí a vytvářejí kolem sebe přátelské prostředí.

Takové příznivé účinky lze mít v kterékoliv škole, kterékoliv zemi a v kterékoliv kultuře. Vědecké studie o studentech v Kanadě a na Taiwanu jsou toho dobrým příkladem. Longitudinální studie o studentech praktikujících program Transcendentální meditace ve čtyřech kanadských školách ukazují významná zlepšení v inteligenci, tvořivosti, toleranci, sebehodnocení a pěti dalších osobnostních ukazatelích, ve srovnání s náhodně vybranými kontrolami.

Longitudinální studie studentů praktikujících program Transcendentální meditace na třech taiwanských školách ukázal významné zlepšení jak v praktické inteligenci tak IQ, tvořivosti a samostatnosti, ve srovnání s náhodně zvolenými kontrolami, jež praktikovali kontemplativní meditaci nebo odpočinek zdřímnutím.

Za posledních 40 let proběhlo mnoho takových studií a byly zopakovány na různých školách a univerzitách v různých zemích. Poukazují na účinnost Transcendentální meditace a systému CBE a jejich aplikovatelnost v pestrém rozsahu existujících vzdělávacích zařízení.

Výuka na Maharišiho škole se řídí Maharišiho principy optimální výuky, což je sada principů, jež jsou integrovanou součástí Consciousness-Based Education a jež jsou společnou základnou výukové praxe na Maharišiho škole.

Tyto principy oživují to, o čem se Mahariši vyjádřil jako o pěti základech vzdělávání: vnímavost, inteligenci, vědění, zážitek/zkušenost a vyjádření.

Jestliže se tyto základy plně oživí, učení je nenamáhavé, radostné a přináší naplnění. Výukové prostředí je strukturováno tak, že podpoří a obohatí všechny studenty a nezáleží na stylu výuky, schopnostech, nebo dřívějších zkušenostech.

Primární důraz ve vlastní výuce je kladen na poskytování obsáhlých zkušeností z učení, aby se studenti snadno mohli pohybovat v rámci cyklu vědění, jež Mahariši vysvětluje jako poznávání, činnost, dosažení a naplnění.

Studenti jsou povzbuzováni, aby pracovali s věděním, které získávají, aktivně a aby ho sdíleli s ostatními v celé škále možností. Když se tyto principy optimální výuky plně oživí v životě školy, uskuteční se ideál výuky: entusiasmus pro učení, touha po vědění, k sobě se vztahující (selfreferral) zkušenost a schopnost ocenit učitele.

Kevin Colgan, bývalý řídící a učitel společenských věd z Pensylvánie v USA, říká o své zkušenosti s tímto systémem vzdělávání:

„Jako řídící a učitel v soukromých i státních školách s 28 letou zkušeností cítím, že program Transcendentální meditace by měl být základní složkou každého vzdělávacího programu pro správce, učitele a studenty. Několik desetiletí jsem pozoroval hluboké a dalekosáhlé účinky tohoto programu, od chvíle, jakmile byl začleněn do školy.

Mezi jeho prospěšné účinky – pro mě osobně – patří být schopen zůstat usebraný a udržet si jasnost myšlení ve stresových situacích; schopnost zůstat soustředěný na detail a přitom neztratit širší perspektivu z obrazu; schopnost ocenit to štěstí, že jsem otec, syn a učitel; schopnost vidět dobré stránky u ‚problematických‘ spolupracovníků a studentů; a růst spontánních pocitů štěstí a soucítění a potřeba sdílet je.

Chtěl bych povzbudit a podpořit všechny ředitele a vedoucí, aby uvažovali o implementaci Transcendentální meditace a vzdělání, založeného na vědomí , jež jim může napomoci realizovat jejich nejvyšší cíle ve vzdělávání.“

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: